Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Multa lume neglijeaza franele propriei masini, bazandu-se pe reviziile periodice. Insa nu ar fi rau sa stim cateva detalii despre franele noastre, nu doar CUM FUNCTIONEAZA ci si cand trebuie sa le schimbam si ce pericole sunt daca ezitam sa le schimbam, cand sunt uzate.
Un disc invechit si ruginit pe interior
Este bine sa stim ca, din pacate, franele se uzeaza ceva mai repede decat este prevazut de producator. Si asta se intampla din cauza traficului haotic ce suprasolicita franele, dar si din cauza gropilor pe care le abordam cu frana pusa, sau din pricina fenomenului de ovalizare.
Mai mult, sunt destui care nu stiu ca placutele de frana se schimba mai des ca discurile. Mai precis, la doua-trei schimburi de placute, se schimba si discurile. Placutele de frana se schimba de obicei intre 15.000 si 25.000 de kilometri, iar discurile cam la 40.000-50.000 de kilometri - in general, la mersul destul de agresiv din Bucuresti.
Multi "cunoscatori" iti vor spune ca unele discuri vor rezista si 100.000 de kilometri, sau ca trebuie sa le schimbi doar cand ajung la jumatate din grosimea initiala. Insa trebuie sa stim cu totii, ca uzura unor discuri nu se rezuma doar la subtierea lor.
Cum recunosti un disc uzat?
In primul rand, cand schimbi un disc, trebuie sa-i schimbi si perechea de pe aceeasi punte. Un disc uzat, la prima vedere, este usor de recunoscut punand degetul pe suprafata de frecare, spre margini, si vazand daca are o "buza". Daca exista o diferenta de nivel mai mare de 2 mm, acel disc trebuie inlocuit.
Un disc cu uzura mare a suprafetei de franare
Un disc uzat mai poate fi si stricat de catre placutele de frana. Daca montam placute de frana proaste, aceste se vor uza aiurea, neuniform, iar discul va prezenta niste santuri. Acestea pot fi usor identificate cu degetul, sau cu ochiul liber, cercetand suprafata lucioasa de frecare.
Disc uzat cu sant facut de placuta de frana
O alta situatie este atunci cand un disc este ovalizat. Adica la franare, se simte o vibratie in pedala. Asta inseamna ca, fie din cauza franarii apasate in timp ce roata loveste o bordura, sau groapa, fie din cauza ca franezi brusc, violent, pana cand se incing discurile, si intri intr-o balta, discul nu mai e perfect rotund sau perpendicular pe ax. De la diferenta de temperatura brusca, metalul se va deforma.
Disc invechit cu crapaturi fine
Cea mai rara situatie, dar cea mai periculoasa, este atunci cand avem discuri vechi. Metalul a lucrat, chiar daca nu a fost pus la munca grea si folosit in situatii critice, dar de la diferentele de temperatura si de la vechime, va incepe sa prezinte crapaturi mici. Iar orice crapatura mica, se va transforma intr-una mare, care va duce in final la spargerea discului.
Evolutia crapaturilor fine, in timp
Asadar, o imagine globala a unor discuri uzate se poate face urmarind rugina, gradul de uzura a suprafetei de frecare, santurile facute de placute, ovalizare si crapaturile.
Placutele de frana uzate
Gradul de uzura al placutelor se vede la fel de usor ca cel al discurilor. Daca ai jante de aliaj, poti sa vezi usor, fara sa dai roata jos. Daca insa ai jante de tabla, trebuie sa ai acces la etrier, asadar ori o urci pe o rampa, ori dai o roata jos ca sa vezi in ce stare sunt placutele tale.
Placuta uzata - stanga, placuta noua - dreapta
Placutele de frana nu trebuie sa ajunga niciodata la o uzura mai mare a materialului de frecare de 3 mm. Adica daca o placuta are "carne" de 3 mm sau mai putin, este imediat nevoie sa fie schimbata.
Placuta uzata - stanga, placuta supra-uzata - dreapta
Placutele de frana se schimba in set, adica toate placutele de pe aceeasi punte, niciodata doar la o singura roata.
Chiar daca la o roata, ambele placute au cate 3 mm de material de frecare, ferodo cum se numeste popular, destul cat sa mai dureze teoretic cativa ani, problema este alta. Materialul de frictiune este montat pe placuta de otel care se monteaza in etrier cu 4-6 nituri, care ajung la 2-3 mm in materialul acesta. Si daca placuta se uzeaza, acele nituri vor intra in contact cu discul de franare. Si asta duce la santurile de mai sus de care ziceam, care vor strica discurile.
Niturile care tin ferodo-ul fix pe placuta de otel vor sapa in disc
Ce trebuie sa retinem
Daca schimbam placutele de frana la timp, discurile ne vor tine 2-3 schimburi de placute. Daca insa nu avem grija si placutele vor strica discul, trebuie sa le schimbam impreuna.
Disc uzat, dar in stare buna, pe care mai pot fi montate placute noi
Nu trebuie sa montam niciodata placute noi pe un disc cu santuri, sau uzat. Pentru ca santurile vor fi luate si de placutele noi, iar frecarea nu se va face uniform.
Nu trebuie sa montam niciodata discuri noi si sa pastram placutele de frana vechi. Pentru ca le vom strica imediat, placutele de frana deformand discul.
Automat, cand punem discuri noi la masina, trebuie sa punem si placute noi.
Nu trebuie sa ne luam dupa senzorii de uzura. Pentru ca acestia nu se aud mereu si nu functioneaza mereu. O apreciere a uzurii vizuale este mai importanta.
Cat costa un schimb de placute si discuri de frana?
In general, la o masina cu sistem de franare cu discuri pe toate cele 4 roti, vom plati in jur de 400 de lei pentru perechea de discuri fata, 250 de lei pentru perechea de discuri spate, si cam 200 de lei pentru toate cele 4 perechi de placute de frana. In plus, manopera la un service pentru montaj este in jur de 150-200 de lei. Asadar, ca sa ai frane noi, te asteapta o cheltuiala de 1000 de lei. Este un exemplu general, pentru o masina din clasa medie.
Este buna varianta cu rectificarea discurilor de frana?
NU. Mai demult, o varianta mai "de buget" pentru a avea discuri noi era rectificarea celor vechi. Adica daca discul era ovalizat sau uzat, se baga la strung si uniformizat. Insa in acest caz, nu se rezolva problema uzurii si nici cea a eventualelor crapaturi. Sa rectifici doua discuri, te costa in jur de 100 de lei. Dar te vor tine foarte putin si nu merita. Mai bine strangi ceva bani si iei unele noi, pentru ca siguranta ta nu are pret.
Ce se intampla cu masinile care au tamburi?
Masini precum Loganul sau multe altele care au pe puntea spate frane cu tamburi si saboti, sunt ceva mai economice. Si asta pentru ca tamburii si sabotii dureaza mult mai mult in timp. Adica la o masina poti sa schimbi discurile fata chiar si de 2-3 ori, inainte ca sa schimbi sabotii de pe spate. Insa si acestia trebuie verificati periodic, pentru ca se pot bloca si se uzeaza mult mai repede.
Concluzie si sfat
Nu ezitati sa va verificati franele. Multe accidente se intampla din cauza ca sistemul de franare nu functioneaza cum trebuie sau ca o piesa cedeaza. Cand verificati discurile si placutele, aruncati un ochi si la furtunele de frana, sa nu fie imbatranite.
Daca o parte a sistemului de franare cedeaza, risti sa faci accident. Sau mai rau. O placuta uzata te va lasa atunci cand ai nevoie mai mare de frana. Un disc uzat poate sa se sparga, ducand la consecinte mai grave. Un disc uzat peste masura nu va mai absorbi caldura rezultata de la frecarea cu placuta si nu vei mai avea frana foarte eficienta. Un sistem de franare prost nu-ti poate aduce decat probleme.
Ca sa ai frane noi pe masina nu te costa o avere, insa banii vor fi cea mai buna investitie pe care o poti face pentru masina ta. De ce mint? Nu o faci pentru masina ta, o faci pentru tine si pentru cei dragi care merg alaturi de tine in masina, in siguranta.
Citeste si: Ce nu stiai despre sistemul de franare
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
Ventilator / termocupla radiator renault kangoo 1.4 fab. 1997... 70 Lei
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Ulei motor - castrol edge 5w30 / vw 504 00 / 507 00 * import... 420 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 128 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei


